Glade gutter er det overalt i verden bare det durer
I påvente av sivilisasjon og rein bensin før rensing av dyse, må Snarli igjen bli med Traffiklærer Olsen på tur hengende
i ei snor
litt sleping er supert gjennom fine områder, en får jo tid til å se seg litt ekstra rundt
en slags bonus for alle
I mangel av kommende stasjon og full service, tar vi ett enkelt valg i et veikryss. Forenkle innfesting av filter boks for enkel adkomst av dyse, eller kjøre vanlig veg til målet, Det blir en rask service og eier er forberedt på ørken tur med muligheter for service stopp. Per og Olsen har i mellomtiden funnet seg til rette på den lokale restaurant ..grønn te og greier
Resturangen tilbyr både overnatting og ferdigrigga ørkenskyss om ønskelig
komplett med vesker og ekstra gaffel
rask rens av dyse tut og kjør
Litt sen start på ørkenetappe men skitt la gå, en velger jo ikke den triste vei frivillig .
Når den ukjente utfordring ligger tilgjengelig er det bare å klemme til.
10 -11 mil på globusen om man følger riktig spor, og drivstoff ihvertfall til 20 mil
det må gå lett.....bare å fore på... ut ingenting
Det går noen timer så kommer fargene i solnedgang, nyydelig..... vi må bare passe så vi ikke er for nære streken til Algerie, det er det vist ingen som setter pris på.
på kartet er det kun ett stort ? med mulig gjennomgang da terrenget stepper i platåer med bratte juv, platået vi følger går helt inn mot Algerie, så vi må finne stien ned og de fleste større spor går bare ut til utsiktsområder med vertikale stup.
Nå er lampa på veg under, mørket kommer da blir det sikkert mye bedre å finne veien
Nå er lampa på veg under, mørket kommer da blir det sikkert mye bedre å finne veien
Verdens mest fantastiske maskin dør da lyset settes på fullt, river ned og sjekker i feil ende.
selvfølgelig er det kun en ledning inn på bryter som er vibrert av, etter å tvinne sammen ledninger fortsetter vi problemfritt,,kun med noen tanker på km kontra bensin igjen.
I det totale mørket kun opplyst av semre og selvfølgelig uvaskede små lykter kjører vi nå med redusert fart videre i en herlig blanding av ro og fraver av andre intrykk utenom noen meter rett fremfor hjulet. Undertegnede syntes dette var noe av den beste opplevelsen på turen, spesielt når stien ned fra platået dukket opp og vi kjørte nedover i juvet på lykke og fromme selvfølgelig helt sikre...dette må være riktig vei.
I det totale mørket kun opplyst av semre og selvfølgelig uvaskede små lykter kjører vi nå med redusert fart videre i en herlig blanding av ro og fraver av andre intrykk utenom noen meter rett fremfor hjulet. Undertegnede syntes dette var noe av den beste opplevelsen på turen, spesielt når stien ned fra platået dukket opp og vi kjørte nedover i juvet på lykke og fromme selvfølgelig helt sikre...dette må være riktig vei.
Mitt i natten ute i ingenting ....da spanderer man en skvett i håp om å få alle frem til målet, videre gjennom små oaser med godt utvalg i fech fech til glede for alle.
Den beste måten å forsere de løse områdene er å rulle på, følge terrenget utenom hjulsporene. Det blir en slags omvendt gjemsel i natta da man fyker i alle retninger for å sette seg fast eller å tryne og ingen vet hvor du er eller hvor vi skal møtes, det er også vanskelig å signalisere med ei lykt som ligger nede i ei sanddyne.
Men ser du flere lys passere hundre meter borte i dynene, finner man litt ekstra energi og kommer seg etter.
Den beste måten å forsere de løse områdene er å rulle på, følge terrenget utenom hjulsporene. Det blir en slags omvendt gjemsel i natta da man fyker i alle retninger for å sette seg fast eller å tryne og ingen vet hvor du er eller hvor vi skal møtes, det er også vanskelig å signalisere med ei lykt som ligger nede i ei sanddyne.
Men ser du flere lys passere hundre meter borte i dynene, finner man litt ekstra energi og kommer seg etter.
Det bor selvfølgelig noen ute i ingenting, de står og blinker med lampa si midt i natta, for å vise vei.
Mulig de syntes det er rart noen kommer kjørende nede i søkket med løs sand når veien sikkert går ett helt annet sted, men blide og hyggelige tilbyr de 5liter for kun 100euro for senere å bli enige om 10liter for ca 140kr med tilbud om en kopp te etterpå.
De tilbyr også guide videre på 4hjuling frem til hotellet. Men det det var å overdrive, vi er da lokalkjente og ordner sjøl siste meterne, som igjen gir nye flotte opplevelser i en time eller to. Med forslag om å bare grave seg nedi sanda og litt senere blir forslaget å ringe etter bil. Da kan guide og kjentmann på nytt garantere," kun over bakketoppen så er vi der".
Ved ankomst hotellet ble det ordnet middag i natta. Hotelleieren var informert av berberne ved siste stopp om vår noe sene ankomst og var ute og søkte etter sine gjester da han syntes det tok litt lang tid,
det er mulig det.....tia går fort når man har det moro
ut på strekke ca 16.00 inn ca 01.00 på snaue 16mil
med feilnavigering, bensin tapping-fyllinger og grense kontroll av militæret som bor under en stein der ute, for å sjekke hva vi dreiv med i mørten, som igjen rapporterte til sin sjef som ville vite mer hele tiden.
Fantastisk
utsikt fra frokost veranda
Fantastisk
Jomfruelig sand dyner
"High dollar shit"
Skulle gått for modellen større så hadde hele baksvingen blitt revet av
Denne enklere utgaven klipte kun av 10mm bolten den satt i,
så vi søkte etter smed på gule sider
hotellets service mann lånte Snarli spesialverktøyet sitt...begge to
så var det inn til byen og her ble det fart i sakene da vi ble vist inn i smia til en trivelig kar
Det virket som det har vært noen her før, alle vegger var tapetsert med digg
tilbake til hotellet med kjempeservice
blei to netter... burde kanskje hatt ei til, så vi kunne fått lekt en hel dag
Alle som har noe små træl, retter det på ekstradagen. Vi får også påfyll av bensin som gir en mulighet for sigtsing-leking i nærområdet før vi er tomme igjen
Haugsrud tar skikkene der han kommer. teppe er greit men lurer fælt på hvem som tilbes og hva som er ønsket
Det var noen som heller ikke ville ha problemer med å kose seg på overtid.
Men vi har lite tid til rådighet. Dagene som er avsatt til tur forsvinner ikke, de ligger foran oss med nye opplevelser. så nå er det bare å bruke resten av dagen fornuftig.
En dag meg etterjustering av ymse, alle klare til nytt ørken strekke i morgen.
Kose seg med en frukt cocktail eller surre rund i sand
ja til begge
Midt i bildet er det en flekk med lys
Snarli gledet seg raskt over den svære sandkassa fant rytmen og fulgte sand dynene dit de førte han
Mørket kom desverre for fort
Sentralt beliggende hotell
Kasbah Yasmina ligger rett nord for de høyeste dynene i Erg Chebb
"helt alene for seg selv"
Sjefen sjøl og hans servicemann ønsker velkommen.
Hvor finner du overnatting hvor sjefen reiser ut for å hjelpe sine fortapte kunder midt i natta,
i vårt tilfelle var vi inne før sjefen, det hjelper litt på selvfølelsen....ikke bare litt
Solnedgang fra hotellets veranda
Frokosten er fin å flyte på, når lunch forventningene ikke er der
På jakt etter smidigere maskin
Avreise ørkenetappe 2
Dårlig skilting, spiller ikke så stor rolle når det samme retning-
Man kjører seg ikke bort i en skog uten trær
Ikke en stein eller grøft å se på fler kilometer,
Noen mener faktisk det er varmt,,
Da er det godt med flaske med......
på den lokale restaurang
som bare dukker opp.
Bilen i bakgrunn kom kjørende da vi sto under treet på bildet ovenfor
lurte på om vi skulle ha lunch, da han hadde ei kneipe rett "neri gata"
da går det ikke med nei, vi har jo sjokolade i sekken.
I løs sand er det lett å la sykkeln bare ligge
en går litt lei etter en stund,,,
ønsker faktisk en liten stubb asfalt i ny og ne...
o
Første møte med langfingra men blide gutter i en slik design by midt ute i ingenting
Fremme i Zagora ramla vi rett inn på et hotel unge Snarli kjente igjen
og garanterte alle rettigheter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar